از دل دشواریها تا اوج افتخار؛ روایت امیدآفرین صعود دکتر فرزین معماری به رتبه برتر بورد ارتودنسی
- بازدید: 447

در مسیری که موفقیتهای بزرگ علمی رقم میخورند، همیشه ترکیبی از پشتکار فردی، کیفیت آموزشی و همراهی محیط دانشگاهی نقشآفرینی میکند. گفتوگوی پیشرو با دکتر فرزین معماری، رتبهبرتر بورد تخصصی ارتودنسی در سال جاری، تصویری روشن از این مسیر ارائه میدهد؛ روایتی از تلاش مداوم، چالشهای اساسی دوره رزیدنتی و راهکارهایی که میتوانند چراغ راه نسلهای آینده باشند. این گزارش، تجربههای ارزشمند او را در زمینه آموزش، پژوهش، مسائل رفاهی و روش مطالعه، در قالب یک روایت خبری رسمی و حرفهای بازتاب میدهد.
تجربه آموزشی و اهمیت کیفیت هیأت علمی
دکتر فرزین معماری، فارغالتحصیل دندانپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز و متخصص ارتودنسی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفتوگو با وبدا تأکید کرد که دانشگاه مشهد از نظر آموزشی یکی از قویترین مراکز کشور است. وی با اشاره به اینکه این دانشگاه در آزمون بورد امسال بیشترین رتبههای برتر را کسب کرده، افزود:
بیشتر اساتید دانشکده دارای مرتبه استادتمام یا دانشیار هستند و این موضوع نقش تعیینکنندهای در ارتقای سطح آموزشی رزیدنتها دارد.
وی ضمن اشاره به کیفیت مطلوب آموزش، نقدی نیز به بخش پژوهش وارد کرد و گفت تنها یک دوره روش تحقیق در سال اول برگزار میشود؛ در حالیکه دانشگاه شهید بهشتی تهران سرمایهگذاری بیشتری در عرصه پژوهش انجام داده است.
راهبردهای مطالعه؛ از جزئینگری تا مرور کلی
این متخصص ارتودنسی، مطالعه مرحلهای و جزئی را از عوامل اصلی موفقیت خود دانست. به گفته او، در ابتدای دوره، کتابها بهصورت دقیق بخشبندی میشدند و برای هر بخش امتحان برگزار میگردید؛ روشی که به یادگیری عمیق کمک میکرد.
او افزود: در ماههای منتهی به آزمون، مطالعه از حالت جزئینگر خارج شده و تمرکز بر مرور کلیات قرار میگرفت.
وی تأکید کرد که استمرار در مطالعه با سرعت کم عامل حیاتی موفقیت است و نباید کاهش سرعت در برخی روزها موجب افت انگیزه شود.
دکتر معماری، اسکان را اصلیترین چالش رزیدنتهایی دانست که از شهرهای دیگر به مشهد میآیند. او توضیح داد که در بدو ورود، هیچ محل اقامتی برای رزیدنتها فراهم نمیشد و مسئولان نیز این موضوع را بر عهده خود نمیدانستند. وی اضافه کرد:در نهایت اتاقی در مهمانسرای بیمارستان قائم(عج) در اختیارم قرار گرفت؛ اما در ماههای پایانی، شرایط بهگونهای بود که یک اتاق ۱۰ تا ۱۲ متری میان سه رزیدنت پزشکی و دندانپزشکی مشترک بود، بدون فضای مناسب برای استراحت یا مطالعه.
نقش انگیزه، همراهی و حمایت دانشگاه
به باور دکتر معماری، بزرگترین عامل موفقیت هر فرد خود اوست؛ اما نقش خانواده، اساتید و فضای حمایتی دانشگاه نیز بسیار مهم است. او ضمن اشاره به علاقه شخصی به رشته ارتودنسی و همراهی دوستان و خانواده، از حمایتهای دکتر واعظی، سرپرست رزیدنتها، و دکتر سرگلزایی، رئیس دانشکده دندانپزشکی، قدردانی کرد و گفت حضور آنان در روز آزمون در تهران برایش «بسیار دلگرمکننده و ارزشمند» بوده است.
چشمانداز حرفهای؛ مسیر دانشگاهی تا مرتبه استادتمامی
در پایان گفتوگو، دکتر معماری درباره برنامههای آینده خود گفت که قصد دارد بهعنوان عضو هیأت علمی در یکی از دانشگاههای کشور فعالیت کند و مسیر حرفهای خود را تا مرتبه استادتمامی ادامه دهد. همچنین انجام فعالیتهای پژوهشی و انتشار مقالات علمی را از اهداف اصلی خود برشمرد.


