حوادث رانندگی اولین علت مرگ گروه سنی 5 تا 29 سال در دنیا/ 52 درصد آسیب های نخاعی مربوط به تصادفات است
- بازدید: 33
رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت های حوادث جاده ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تصادفات به عنوان اولین علت مرگ و میر در گروه سنی 5 تا 29 سال در دنیا یاد کرد و گفت: مرگ و میر بر اثر تصادفات کمتر در حوزه سلامت کودکان مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش وبدا، دکتر همایون صادقی در اجلاس مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در مشهد مقدس در حال برگزاری است، اظهار داشت: مبنای بررسی مرگ و میر در تصادف شامل جمعیت، خودرو و پیمایش است که مرگ و میر بر اساس پیمایش، شاخص مناسب تری است که در کشور هنوز عدد دقیقی از آن نداریم.
وی از حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهمترین علل معلولیت و مرگ در دنیا یاد کرد و گفت: حوادث جاده ای هشتمین علت منجر به مرگ در تمامی گروه های سنی است و تقریبا در هر روز 3400 نفر در روز بر اثر این حوادث جان خود را از دست می دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تحمیل هزینه های سنگین حوادث ترافیکی در جوامع مختلف، یادآور شد: در کشورهای بادرآمد پایین و متوسط، این حوادث تقریبا 3 درصد از درآمد ناخالص ملی معادل بیش از 100 بیلیون دلار در سال را به خود اختصاص داده اند.
رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت های حوادث جاده ای ادامه داد: در دنیا حدود 52 درصد از وسایل نقلیه مربوط به کشورهای بادرآمد بالاست اما جمعیت این کشورها حدود 15 درصد و مرگ ناشی از تصادفات در این کشورها، 8.5 درصد است.
وی بیشترین موارد بستری در اورژانس های بیمارستان های رفرال و تروما را حوادث ترافیکی عنوان و خاطرنشان کرد: این حوادث هزینه های هنگفت مستقیم و غیرمستقیمی را به دولت و مردم، تحمیل می کند و سهم عمده ای از بودجه سالانه کشورها را به خودشان اختصاص می دهند.
دکتر صادقی تصریح کرد: در کشور ما سالانه بیش از 20 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند، حدود 800 هزار نفر مجروح می شوند، بیش از 100 هزار نفر دچار اختلال استرس پس از حادثه می شوند و بیش از 3 هزار زن به دلیل از دست دادن همسران شان، سرپرست جدید خانوار می شوند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیش از یک پنجم بستری های مراکز تروما در حوادث رانندگی، منجر به ناتوانی شدید یا متوسط می شوند و این حوادث بر روی شغل، درآمد و افسردگی تاثیر مستقیم دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه بیش از نیمی از موارد آسیب نخاعی و بیش از دو سوم آسیب های گردنی نخاعی، ناشی از این حوادث است.
دکتر صادقی با اشاره به سهم حدود 4 درصدی حوزه سلامت از تولید ناخالص داخلی در کشور، گفت: سهم حوادث ترافیکی در ایران از درآمد ناخالص داخلی حدود 5 تا 6 درصد است.

