مرکز جامع مهارت های بالینی دانشگاه توانایی برگزاری آزمون های آسکی را دارد
- بازدید: 56
مسئول مرکز جامع مهارتهای بالینی وفناوریهای نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مرکز جامع مهارتهای بالینی امکان برگزاری آزمون هادر مقاطع تخصصی و فوق تخصصی به دلیل وجود سیمولاتورهای آموزشی را داراست.
دکتر رضا اخوان، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه مرکز مهارت های بالینی دانشگاه در فضایی بالغ بر 2 هزار متر مربع در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد فعالیت دارد خاطر نشان کرد: در حوزه ارزیابی مهارتهای بالینی فراگیران مختلف در کل رشته های دانشگاه علوم پزشکی کلان منطقه و برخی مواقع، سایر دانشگاه های کشور، این مرکز ارائه خدمت می کند.
وی ادامه داد: با توجه به تجهیزاتی که مرکز در اختیار دارد از انواع مولاژ ها از ساده ترین سطح که مهارت های بالینی پایه را در واقع آموزش می دهند تا پیشرفته ترین شبیه سازهای آموزش و ارزیابی در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی همچون سیمولاتور ها و شبیه سازهای اعمال جراحی لاپاراسکوپی ، سیمولاتور انژیوگرافیک و بقیه حیطه ها خدمت رسانی می کند.
دانشیار گروه طب اورژانس مشهد با اشاره به اینکه این مرکز گروه های هدف متعددی را هم در حوزه ارزیابی فراگیران بالینی از مناطق مختلف و کشور می تواند میزبانی کند، عنوان کرد: فضای مرکز بالغ بر 51 اتاق است که امکانات سمعی و بصری دارد و امکان برگزاری یک آزمون آسکی و استاندارد دارد و تمام اتاق ها مجهز به سیستم استاندارد هستند.
مسئول مرکز جامع مهارتهای بالینی وفناوریهای نوین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این سیستم ها قابلیت برگزاری ازمون های استدلال بالینی با نرم افزار وزارت بهداشت را دارند، بیان کرد: همچنین در این مرکز ، ازمون های کشوری صلاحیت بالینی انتهای مقطع پزشکی عمومی نیز در این مرکز انجام می شود.
دکتر اخوان با بیان اینکه همه دانشگاه های علوم پزشکی مراکز مهارت های بالینی را دارند اما سیاست گذاری که وزارت بهداشت انجام داده است، در واقع سطح بندی مراکز مهارت های بالینی است ، گفت: نسل دوم مرکز مهارتهای بالینی در حوزه استفاده از شبیه سازها فعالیت می کند و فرصت یادگیری را در محیط ایمن فراهم می کند.
دکتر اخوان با اشاره به اینکه سیاست کلان وزارت بهداشت این است که مراکز مهارتهای بالینی را در سه سطح، سطح بندی کند، گفت: در واقع سطح یک دانشگاه هایی هستند که به نوعی مرکز ریفرال و ارجاعی در حوزه آموزش مبتنی بر شبیه سازها باشد که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از این سه دانشگاه باشد.
وی با بیان اینکه وسایل کمک اموزشی دچار استهلاک می شوند اما ما این شرایط را پذیرفتیم تا این هزینه ها را به قیمت ایمنی بیمار بپذیریم، گفت: از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در بازسازی و ترمیم و وارد چرخه مجدد شدن مولاژها استفاده می شود .
دکتر اخوان با اشاره به اینکه برای انتخاب مولاژها از اعضای هیات علمی و مدیران گروه نظرسنجی می شود، گفت: در حوزه فراگیران نیز واحد پژوهش در آموزش در قالب طرح های پژوهشی نظرسنجی از دانشجویان انجام می دهند تا در نهایت تاثیر استفاده از شبیه سازها در رفتار فراگیران بررسی شود .