گفتگو وب دا با استادی که پایه گذار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه است

44.jpg - 67.90 kBاستاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دوران خدمت زحمات بسیاری را برای ایجاد مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی متحمل شده است تا خدمات با کیفیتی در حوزه آموزش پزشکی و در نهایت درمان به بیماران ارایه شود.

دکتر عباس مکارم ، استاد تمام دانشکده دندان پزشکی و دانشکده پزشکی مشهد و رتبه اول اولین دوره آزمون بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان کشوردر سال 68 است در گفتگو با وب دا اظهار می دارد: در سال1356 دانش آموخته دندان پزشکی عمومی از دانشکده دندان پزشکی مشهد شده وبعد از گذراندن دوره خدمت سربازی در سال 58 مربی آموزشی گروه ارتدنسی و اطفال و از سال 67 به عنوان استادیارتمام وقت و از سال 75 دانشیار تمام وقت رسمی گروه دندان پزشکی کودکان مشهد در خدمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودم. 

دکترمکارم که در سال85 به درجه استاد رسمی قطعی تمام وقت دانشکده های دندان پزشکی و پزشکی دست یافت می گوید: در اوایل انقلاب به دلیل مشکل کمبود پزشک و دندان پزشک در کشور ، به دستور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، پذیرش دانشجویان با ظرفیت بالایی در دانشکده ها انجام شد و به دلیل تعداد کم اعضای هیأت علمی نسبت به تعداد دانشجوی پذیرفته شده طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کیفیت آموزش دچار اُفت شده بود.

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه به دلیل دغدغه آموزشی که داشتم در شورای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متعاقبا در جلسه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برای حل این مسئله تشکیل شده بود ،به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جبران اورژانسی این کاهش کیفیت آموزشی، پیشنهاد راه اندازی دوره های توانمند سازی و ارتقای کیفیت آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور را ارائه نمودم .خوشبختانه این برنامه مورد قبول شرکت کنندگان در جلسه قرار گرفت و برنامه آموزشی و توانمندسازی بر اساس یک برنامه مشخص توسط بنده تدوین و ضبط شد.

برنامه شامل سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بود .این 3 مقطع به قرار زیر پیگیری، انجام و به هدف نهایی مورد نظرم رسید:

 در مقطع 1- کوتاه  مدت ، کارگاه های آموزشی توانمند سازی اعضاء هیأت علمی در وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. همچنین در زمان معاونت آموزشی" دکتر مجیدابریشمی" در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مسئولیت راه اندازی و مدرس کارگاه های آموزشی توانمند سازی اعضای هیأت علمی دانشگاه به اینجانب تفویض گردید. از ابتدای سال 73  راه اندازی کارگاه های توانمند سازی آموزشی دستیاران تخصص دندان پزشکی شکل گرفت که هدف آن تربیت اعضای هیأت علمی آموزشی آینده در رشته های مختلف دندان پزشکی کشور بود.

 در مقطع2- میان مدت:  بعد از ایجاد مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) دروزارت متبوع ومتعاقب آن در دانشکاه علوم پزشکی مشهد اینجانب با قبول مسئولیت EDC دانشگاه به ایجاد مرکز مهارت های بالینی اسکیل لبClinical skill center)   (دانشگاه در محل بیمارستان قائم(ع) و واحدهای توسعه آموزش (EDO)  در دانشکده های مختلف دانشگاه اقدام نمودم. ایجاد این زیرساخت و مراکز تخصصی توانمندسازی و آموزشی زمینه را برای انتخاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب علمی تکنولوژی آموزشی کشور فراهم کرد .

روش های جدید سنجش بالینی در بورد تخصصی دستیاران دندان پزشکی کشور از جمله آزمون های بالینی به خصوص تشکیل کارگاه های OSCE و  ایجاد کننده کارگاه کاربردی و توانمند سازی برای اعضای هیأت ممتحنه و ارزشیابی بورد تخصصی ازجمله یک دوره برای گروه Oncology کشور به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اجرا در آمد.

در مقطع3- بلند مدت برنامه یاد شده، رشته کارشناسی ارشد آموزش پزشکی (Medical Education)را در دانشکده پزشکی مشهد برای توانمند سازی اساتیدهیأت علمی علاقمند گروه های مختلف علوم پزشکی با هدف ارتقاء اساتید مدرس رشته های خودشان تشکیل شد.

در این رابطه ،کمیته آموزشی dental education در دانشکده دندان پزشکی مشهد تشکیل شد که شامل اساتیدی از رشته های مختلف دانشکده که دوره ارشد آموزش پزشکی مجازی را در گروه آموزش پرشکی اخذ کرده اند بود تا تدریس و ارایه واحد های درسی آموزش پزشکی برای توانمند سازی و آماده نمودن دستیاران دندان پزشکی که اعضای هیأت علمی آینده مورد نیاز دانشکده های جدید التأسیس را پیگیری کنند و ادامه این سه مقطع چیزی جز خواست و یاری و کمک خداوند نبوده است.

وی با بیان اینکه در دوران خدمت آموزشی با حضور فعال در عرصه ارتقا آموزشی  دانشکده دندانپزشکی، سه دوره استاد نمونه و دندان پزشک نمونه دانشگاه شناخته شدم.

وی گفت: از جمله جوایز دریافتی ام :نشان ملی آموزش پزشکی دکتر محمد قریب در جشنواره آموزشی شهید مطهری از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در تهران بوده،همچنین دریافت جایزه مدیر گروه نمونه آموزش پزشکی به دلیل راه اندازی رشته مجازی آموزش پزشکی دانشکده ، رییس قطب علمی تکنولوزی آموزشی درپزشکی کشور و مدیر مرکز مطالعات و توسعه اموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بهمن 84 تا خرداد 89 است.

همچنین در عرصه بازنگری کوریکلوم آموزش مداوم رشته های پزشکی و دندان پزشکی کشور به عنوان یکی از اعضای گروه برنامه ریزی درسی فعال بودم.

وی با بیان اینکه تکمیل و تصویب رشته فلوشیپ دندان پزشکی بیمارستانی برای دانشکده های مشهد و شهید بهشتی از دیگر سوابق خدمتی ام به شمار می رود اظهار کرد: راهنمایی بیش از 100 پایان نامه دوره دکتری عمومی و تخصصی در رشته های دندان پزشکی کودکان وکارشناسی ارشد آموزش پزشکی را عهده دار بودم و مدرس حدود 150 کارگاه آموزشی توانمندسازی اساتید و دستیاران تخصصی گروه های مختلف پزشکی و اجرای  بیش از 25 طرح پژوهشی عمدتا در زمینه رشته تخصصی دندان پزشکی کودکان و تولید مواد مورد نیاز در حیطه سلامت دهان و دندان کودکان از دیگر فعالیت های آموزشی ام است.   

دکتر مکارم که یکی از اعضا هیأت مؤسس انجمن دندانپزشکی کودکان کشور و دبیر کمیته کشوری بازنگری کوریکلوم دندان پزشکی کودکان ایران است ، در حوزه کتب فارسی به عنوان سرپرست نویسندگان و نویسنده فصولی از کتاب مرجع ملی دندان پزشکی کودکان کشور برای دوره دندانپزشکی عمومی در سال 94 بوده ، همچنین درتألیف کتاب سنجش صلاحیت های بالینی در علوم پزشکی با تأکید برOSCE . همراه با آقای دکتر اکبر درخشان وسرکار خانم فیروزی کارگر ودر تألیف کتاب دندان پزشکی جامعه نگر و تألیف فصل 14 کتاب ارزشیابی آموزشی دانشجو در علوم پزشکی همکاری داشته است.

تألیف 7 کتاب بین المللی و تألیف و انتشار 100 مقاله در ژورنال های داخلی و بین المللی از دیگر اقدامات شاخص استاد دکتر عباس مکارم به شمار می رود.

دکتر مکارم می گوید: در تمام دوران خدمت دغدغه افزایش کیفی محتوای آموزشی ارایه شده به دانشجویان را داشتم و در این عرصه از هیچ تلاشی فرو گذار نکردم زیراهمواره معتقد بوده ام مردم مملکت اسلامی ما مستحق دریافت بهترین خدمات درمانی با وجود پزشکان ،دندانپزشکان وکلیه متخصصین و پرسنل کاردان و علمی کشورهستند. 


IMAGE

شعار سال 1403 : جهش تولید با مشارکت مردم

تاریخ بروز رسانی :

یکشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۳