مصرف داروهایی با عنوان یادگیری آسان و ایجادکننده حافظه قوی مشکلات جدی در فرد مصرفکننده ایجاد کرده است
- بازدید: 119
عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف داروهایی با عنوان یادگیری آسان و ایجادکننده حافظه قوی نه تنها مؤثر واقع نشده، بلکه آن فرد را دچار مشکلات جدی کرده است.
دکتر عاطفه سلطانیفر در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: استرسها موجب ایجاد علائم تنش و اضطراب میشود، زمانی هست که دانشآموز و دانشجو در فصل امتحانات مطالعه همراه با اضطراب و استرس را دارد که این موضوع در یادگیری اثرگذار است.
وی بیان کرد: اضطراب اگر در حالت معمول باشد اشکالی ایجاد نمیکند، اما اگر زیاد باشد تمرکز را به هم میزند و نوجوانان و جوانان باید اضطراب و هیجان را مدیریت کنند، به همین جهت تأکید بر آموزش تنظیم هیجانات داریم تا فرد با نوع خشم، اضطراب، استرس، غمگینی و دلشوره خود آشنا شود.
عضو هیأت علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که احساسات ناخوشایند همانند ظرف داغ هستند که وقتی به آن دست میزنیم دستمان میسوزد و باید جهت جلوگیری از آن از دستکش استفاده کنیم، تأکید کرد: در ایامهای مختلف همچون زمان امتحانات پایان ترم هم همین شرایط به نحو دیگری هست، اگر در زمان امتحان اضطراب و نگرانی داریم باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم تا یادگیری مؤثر در مطالعات خود داشته باشیم.
دکتر سلطانیفر اضافه کرد: میتوانیم با یک تکنیک درست هوشیاری خود را معطوف حال کنیم و ذهنمان از پشیمانیهای گذشته و نگرانیهای آینده دور میشود و انجام تکنیکهای ذهن آگاهی در مدیریت اضطراب و استرس بسیار مؤثر است.
وی تصریح کرد: مطالعه زمانی اثربخش است که ذهن آمادگی کامل را برای یادگیری داشته باشد و در آن زمان نباید به چیز دیگری فکر کنیم و تمرکز کامل بر مطالعه داشته باشیم، این کار باید در محیط خلوت و همان با سکوت و آرامش انجام شود، یکی از راههای درست درس خواندن مطالعه در طول ترم تحصیلی و عدم موکول کردن به شب امتحان بوده است.
متخصص روانپزشکی با بیان اینکه بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان در طول ترم تحصیلی هیچ کاری نمیکنند و درس خواندن را به شب امتحان موکول میکنند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی قطعاً نباید میزان یادگیری بالا را در این افراد شاهد باشیم و توصیه ما به همه دانشآموزان و دانشجویان این است که مطالعه مستمر را در طول ترم تحصیلی داشته باشند تا دغدغههای شب امتحان را نداشته باشند.
دکتر سلطانیفر ضمن تأکید نقش کلیدی والدین در سلامت فرزندان در تمامی روزهای سال بهویژه در ایام امتحانات پایان ترم، گفت: نقش والدین در چنین مواقعی یک نقش نظارتی بوده و پدر و مادر باید ضمن تشویق فرزند خود در انجام برنامههای درست مطالعاتی، تفریحی و ورزشی، در صورت مشاهده مصرف هر نوع داروی محرکزا و یا خوراکی و نوشیدنی که منجر به بیخوابی میشود از انجام این کار خودداری کنند.
وی افزود: متأسفانه مواردی را داشتهایم که دانشآموز یا دانشجو اقدام به مصرف داروهایی با عنوان یادگیری آسان و ایجادکننده حافظه قوی کرده که نه تنها مؤثر واقع نشده، بلکه آن فرد دچار مشکلات جدی شده و دانشآموزان یا دانشجویان نباید تحت تأثیر موارد کذب و نادرست قرار بگیرند و سلامتیشان را به خطر بیندازند.