تدوین سند بینالمللیسازی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- بازدید: 230
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تدوین سند بینالمللیسازی آموزشی این دانشگاه را یکی از مهمترین اقدامات در این معاونت برشمرد.
دکتر جلیل توکل افشاری در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: در راستای بین المللی سازی دانشگاه، توسعه همكاريهای علمي، آموزشي و تحقيقاتي را داشتیم و در کنار آن ايجاد ارتباط با دانشمندان جهان و حضور فعالانه در محافل علمي بينالمللي را لازمه توسعه همه جانبه دانستیم که این موضوع با تعامل در این عرصه سهمی از بازار جهانی آموزش را کسب نمود.
وی تصریح کرد: در راستای تعیین جهتگیریها در این عرصه، سند بینالمللیسازی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنظیم شده است تا بتوان بهصورت برنامهریزی شده و با استفاده از تمام امکانات و پتانسیل این دانشگاه و با حمایت همه ارکان اجرایی و عملیاتی در عرصه بینالمللی آموزش گام برداشت.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به جذب 350 دانشجوی بینالمللی در مقاطع مختلف در این دانشگاه، بیان کرد: ما با توجه به اهمیت بینالمللی سازی دانشگاه، جذب این تعداد متقاضی و دانشجوی غیرایرانی را در جهت تحقق اهداف اسناد بالادستی همچون برنامه پنجم توسعه ، سند چشمانداز 20 ساله توسعه کشور و ایران در اُفُق سال 1404، سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سند آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت داشتیم.
دکتر توکلافشاری در خصوص اقدامات صورت گرفته در مسیر تحقق دانشگاه نسل سوم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانسته است از طریق کارآفرینی علمی ضمن تربیت نیروهای توانمند در مسیر رشد اقتصادی کشور، اقدامات مثبتی در موضوعاتی همچون افزایش تعداد پایاننامههای کاربردی، افزایش بودجه تحقیقاتی جذب شده از خارج از دانشگاه، افزایش تعداد پروژههای تحقیقاتی (از جمله پایاننامهها) به سفارش مراکز خارج از دانشگاه، افزایش ساعات حضور دانشجویان دکترای تخصصی در صنایع مرتبط و شرکتهای دانشبنیان و افزایش درآمدهای حوزه آموزش دانشکدهها (غیر از اعتبارات بودجهای تخصیص داده شده) داشته باشد.
وی افزود: موضوع اعطای بورسهای تکمیلی به دانشجویان داخلی و بورس نوع یک و نوع 2 به دانشجویان غیرایرانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در 2 سال اخیر بود و در همین راستا اجرای 6 فراخوان دورههای تکمیلی کوتاهمدت خارج از کشور دانشجویان دکتری تخصصی PhD را با استفاده از تسهیلات ویژه دانشگاه داشتیم.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین در راستای ارتقای جذب دانشجویان و متقاضیان غیرایرانی و حضور چشمگیر در بازارهای رقابتی منطقهای و جهانی در هیأت امنای دانشگاه مصوب شد به پذیرفتهشدگان برتر مقاطع کارشناسی ارشد، دکترای تخصصی، دستیاری تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپی بالینی پزشکی و دندانپزشکی غیرایرانی شهریهپرداز (غیربورسیه وزارت متبوع) با تعریف معیارهای مشخص و شرایطی که سالانه در شورای بورس دانشگاه تعریف و مصوب میشود، در هر سال بورس تحصیلی اعطا گردد.
دکتر توکلافشاری ضمن اشاره به کسب رتبه دوم سامانه Education Iran، تصریح کرد: در راستای تحول در آموزش پزشکی و ساماندهی فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها و همچنین فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه ارتباطات علمی با سایر مراکز و دانشگاههای دنیا، سامانه Education Iran توسط وزارت متبوع طراحی شد و پس از آن دانشگاههای مختلف کشور اقدام به معرفی دورهها و بارگذاری اطلاعات خود نمودند و در این حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه دوم کشور در بیشترین تعداد رشته مقطع شد و بیشترین تعداد بازدیدکننده در سطح کشور را طبق گزارش ارائه شده از سوی وزارت متبوع داشت.
وی خاطرنشان کرد: ما ارتقا، گسترش و بهروزسازی آموزش مهارتهای بالینی ایمن را توسط مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوریهای نوین آموزشی داشتیم، مرکزی که با دارا بودن 51 اتاق و 337 مولاژ مختلف نقش مهمی در آموزش مهارتهای بالینی و ارتباطی ایمن و برگزاری آزمونهای مختلف کشوری از جمله صلاحیت بالینی، آزمونهای ساختارمند بالینی (OSCE) و آزمونهای الکترونیک بر عهده دارد.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: تجهیز مرکز جامع مهارتهای بالینی و فناوریهای نوین آموزشی به انواع پیشرفته شبیهسازهای علوم پزشکی در راستای سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز راهاندازی واحد پزشکی از راه دور (پاد) و واحد شبیهسازی تصویربرداری پزشکی در کنار توسعه همکاری با شرکتهای دانشبنیان برای استفاده از فناوریهای واقعیت مجازی، این مرکز را به یکی از پیشرفتهترین مراکز آموزش مهارتهای بالینی ایمن در کشور تبدیل کرده است.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اقدامات مؤثری در حیطه مدیریت زخم صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: در همین خصوص دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در حیطه مدیریت زخم اقدام به برگزاری دورههای توانمندسازی اساتید، افزودن مدیریت زخم در 2 سطح پایه و پیشرفته در برنامه درسی دانشجویان و یکپارچهسازی ارزیابی و مدیریت زخم بیمارستانهای شهر مشهد کرده است؛ همچنین از مشهد جهت همکاری در برگزاری پنل پرستاری در کنگره سال 1402 دعوت به عمل آمد؛ همچنین از دیگر فعالیتهای شاخص این دانشکده در حوزه مدیریت زخم میتوان به برگزاری اولین دوره پرستار مراقب زخم از دورههای مصوب مرکز ملی مهارتهای حرفهای علوم پزشکی اشاره کرد.
دکتر توکلافشاری افزود: تجلیل از مفاخر و پیشکسوتان سلامت اقدام شاخصی بود که از سوی مسئولان دانشکده پزشکی مشهد صورت پذیرفت و در این برنامه به تجلیل از مفاخر، پیشکسوتان و سرآمدان حوزه سلامت خراسان رضوی، در قالب ضبط و تدوین پروژه تاریخ شفاهی با بیش از 3 هزار دقیقه تولید محتوا پرداخته شد.
وی همچنین به افتتاح کلینیک آموزشی و درمانی حوزه توانبخشی در بیمارستان شهید هاشمینژاد مشهد اشاره کرد و گفت: افتتاح این کلینیک تخصصی از اقدامات مؤثر دانشکده پیراپزشکی بوده، کلینیکی که در بخشهای فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بیناییسنجی و شنواییسنجی به ارائه خدمات میپردازد.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اساتید دانشکده داروسازی شهید دیالمه مشهد در فهرست یک درصد دانشمندان پراستناد جهان هستند، بیان کرد: تعداد 17 نفر از اساتید این دانشکده در فهرست دانشمندان یک درصد پراستناد جهان قرار گرفتند، دانشکدهای که تولید محصولات گوناگونی از جمله فرآوردههای نانو، سینادوکسیوزوم، سینا آمفولیش و سینا کورکومین و کووکسیر برای درمان کرونا و همچنین تولید کیتهای تشخیص ویروس کرونا توسط 7 شرکت دانشبنیان را داشته است.
دکتر توکلافشاری تأکید کرد: اخذ موافقت اصولی ایجاد دانشکده طب ایرانی و مکمل و تشکیل گروه آموزشی طب سنتی ایرانی و طب چینی از دیگر اقدامات بسیار مهم صورت گرفته در حوزه آموزش بود، دانشکدهای که با موافقت اصولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأسیس شد و هماکنون جزء 8 دانشکده فعال طب ایرانی و مکمل کشور بوده که گروههای آموزشی طب سنتی ایرانی و طب چینی را تشکیل داده است.
وی ضمن اشاره به فرآیند شبکه سازی ، طراحی منطقی و جامعهنگر برای بهبود مستمر کیفیت و کمیت روندهای حوزه آموزش تحصیلات تکمیلی، تصریح کرد: ارائه فرصت ایدهپروری و نوآوری و حل مشکلات در حوزه تحصیلات تکمیلی از سال 1398 در مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و تاکنون استمرار داشته و این فرآیند در سال 1401 در سامانه ملی مدیریت دانش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت و در پانزدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی مشهد حائز رتبه دوم حیطه مدیریت و رهبری شد.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ما همچنین راهاندازی بخش دندانپزشکی دیجیتال را در دانشکده دندانپزشکی مشهد داشتیم و این بخش در راستای توسعه آموزشهای نوین دندانپزشکی و با نصب و راهاندازی دستگاههای اسکنر داخل دهانی، پرینترهای 3 بعدی و توسعه کَدکَم (سیستم طراحی و ساخت پروتز دندانی به کمک رایانه) با هزینهای بالغ بر 30 میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید.