فعالیت 1500 نفر در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- بازدید: 113
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد 1500 نفر به مردم خدمترسانی میکنند و روزانه بیش از هزار مأموریت توسط این نیروها انجام میشود.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: 26 شهریور ماه مصادف با روز فوریتهای پزشکی و اورژانس 115 فرصتی مغتنم است برای گرامیداشت خدمات ارزنده کارکنان خدوم اورژانس 115 که در اولین لحظه از سانحه همچون فرشتگان نجات بر بالین بیمار حضور مییابند، زحمتکشان سفید پوشی که وظیفه خطیر حفظ حیات بیماران را بر عهده دارند و بیتردید خدمت به بیماران و نجات جان آنان فرصتی است که خداوند متعال نصیب بندگان برگزیده خود در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی نموده است تا بتوانند بهموقع به یاری نیازمندان دریافت خدمات اورژانسی، بشتابند.
وی تصریح کرد: یکی از بخشها و حوزههای پرکار دانشگاه علوم علوم پزشکی مشهد مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی این دانشگاه بوده و ما در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد 1500 کاردان، کارشناس، پرستار و متخصص هوشبری، اتاق عمل، بیهوشی در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی و فوریتهای پزشکی داریم.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بهطور متوسط روزانه بیش از هزار مأموریت در حوزه تحت پوشش این دانشگاه انجام میشود، خاطرنشان کرد: این میزان در زمانهای خاص با افزایش 30 درصدی همراه است و آخرین مورد آن در دهه پایانی ماه صفر و از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) بود.
دکتر یزدانی افزود: مأموریتهای ویژه شامل ایام تعطیلات نوروز، دهه اول محرم، دهه آخر صفر، دهه مبارک فجر، زمانهای برگزاری راهپیماییها و نمازهای عید و غیره بوده است.
وی با تأکید بر اینکه معضل بزرگ ما در آمار بالای مزاحمتهای تلفنی و تماسهای غیرحقیقی بوده است، گفت: مردم باید اهمیت کار این گروهها در حوزههای روانشناسی، زنان و زایمان، طب اورژانس و غیره آشنا باشند تا که مشکلی در خدمترسانی بهموقع به بیماران حقیقی بهوجود نیاید، ما موارد زیادی داشتیم که آمبولانس به محلی اعزام شده که هیچ فرد بیمار و حادثه دیدهای وجود نداشته و با توجه وجود ترافیک سنگین و کوچههای تنگ و باریک در برخی از مسیرها، این قبیل تماس ممکن است که موجب تأخیر در خدمترسانی بهموقع به بیماران حقیقی بشود.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: البته در سالهای اخیر با همکاری اصحاب رسانه فرهنگسازی خوبی در جهت عدم ایجاد مزاحمتهای تلفنی و عدم برقراری تماس در موارد غیراورژانسی صورت پذیرفته، اما معتقدیم که هنوز کافی نیست و باید بیشتر در این خصوص کار شود.
دکتر یزدانی خاطرنشان کرد: ما در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی تجهیزات خوبی در اختیار داریم، اما معتقدیم که کافی نیست و باید این تجهیزات متناسب با حجم کاری و جمعیت تحت پوشش باشد، ضمن اینکه از ظرفیت خیران نیکاندیش حوزه سلامت هم باید بهخوبی در تمامی حوزهها از جمله حوزه اورژانس پیشبیمارستانی که اولین ارتباط را با فرد بیمار برقرار مینماید، استفاده نماییم.
وی با ذکر این نکته که حجم زیادی از مأموریت اورژانس 115 کشور را در مشهد و خراسان رضوی با توجه به زائرپذیر بودن شهر و استان امام رضا(ع) داریم، خدمات ما صرفاً برای مردم مشهد و استان نیست و تمامی زائران ایرانی و غیرایرانی از این خدمات بهرهمند میشوند و به همین جهت یک نگاه ملی به تمامی بخشهای حوزه سلامت شهر و استان امام مهربانیها، از جمله حوزه اورژانس پیشبیمارستانی داریم.
رئیس مرکز اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نیروهای اورژانس 115 با مشکلات زیادی مواجه هستند که عمده آن در موضوعات مالی، رفاهی و غیره بوده و از مسئولان مربوطه میخواهیم که یاریگر این نیروهای خدوم در تأمین نیازها و رفع مشکلاتشان باشند تا بتوانند خدماتی مطلوب و استاندارد به مردم ارائه نمایند.