دانشکده دندانپزشکی مشهد، از ظرفیت های خوبی در بحث آموزش و درمان برخوردار است
- بازدید: 526
دکتر تکتم زمانی، متولد 1372 در شهر مشهد، عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از اساتید جوان در حوزه بیماری های دهان و دندان است که پس از اتمام دوره دستیاری و اخذ رتبه 2 بورد تخصصی در سال 1402، موقعیت خدمت در دانشکده دندانپزشکی مشهد را به عنوان عضو هیات علمی طرح ضریب k کسب نموده و از بهمن ماه سال گذشته به امر آموزش دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد و همینطور درمان بیماران اهتمام دارد. پایگاه خبری وب دا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید جوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استادیار جوان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:
وب دا: ضمن سپاس از حضور شما در این گفتگو، لطفا بیوگرافی مختصری از خود عنوان بفرمایید؟
دکتر تکتم زمانی هستم، متولد ۱۳۷۲ در شهر مشهد، تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاهم سپری کردم و پس از پذیرش در دانشگاه تهران، در سال ۱۳۹۰ برای گذراندن دوره عمومی دندانپزشکی به تهران رفتم و در سال ۱۳۹۶ برای طی کردن دوره طرح، به مشهد بازگشتم. در ادامه، سال ۱۳۹۹ دوره تخصصی رشته دهان و دندان را در دانشکده دندانپزشکی مشهد آغاز کردم و در سال ۱۴۰۲ این دوره نیز به پایان رسید و بعد از شرکت در آزمون بورد تخصصی و کسب رتبه 2 کشوری، فرصت خدمت در دانشکده دندانپزشکی مشهد به عنوان عضو هیئت علمی ضریب k برای من فراهم شد. ) در واقع آغاز فعالیت هیئت علمی بنده با طرح تخصصی کلید خورد و به مدت ۳ سال و سه ماه از این دوران به عنوان طرح تخصصی محسوب خواهد شد(.
وب دا: با توجه به اینکه هم دوره تخصص را در دانشکده دندانپزشکی مشهد گذراندهاید و هم به عنوان عضو هیئت علمی، هم اکنون در این دانشکده فعالیت دارید فضای دانشکده دندانپزشکی مشهد را چطور ارزیابی میکنید؟
بنده در ابتدای ورود به دانشکده دندانپزشکی مشهد تصور نمیکردم که این مجموعه تا این حد قابلیتها و ظرفیتهای خوبی در امر آموزش و درمان داشته باشد، البته با توجه به اینکه برخی از دوستان من در دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی مشهد تحصیل میکردند تا حدی در جریان شرایط آن بودم، اما تصور نمیکردم که بخصوص در رشته بیماریهای دهان و دندان تا این اندازه شرایط دانشکده مطلوب باشد.
در دانشکده دندانپزشکی مشهد، وجود بیماران زیاد و اساتید برجسته در حوزه دهان و دندان یک پتانسیل بسیار خوب به شمار میرود. البته بحث توسعه فضای فیزیکی دانشکده مشهد که بخشی از آن نوسازی هم شده، یکی از نکاتی است که شاید نیاز باشد که در خصوص آن اقدامات بیشتری انجام شود تا با توجه به حجم بالای بیماران و ظرفیتهای انسانی و امکانات موجود، بهرهبرداری بیشتری داشته باشیم. ضمن اینکه در بحث تعداد اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی به ویژه در رشته بیماریهای دهان و دندان کمبود استاد به شدت احساس میشود و نیروهای جوان هیئت علمی بایستی در فضای دانشکده افزایش یابند.
وب دا: نقش حمایتی خانواده را در پیشرفتهای تحصیلی و کاری خود چطور ارزیابی میکنید؟
قطعاً خانواده نقش پررنگی در پیشرفت افراد دارد، اما این صحبت به آن معنا نیست که اگر فردی در خانوادهای تحصیل میکند که سایر افراد خانواده تحصیلاتی ندارند و یا در یک رشته یا یک حوزه خاص فعالیت نمیکنند، او هم توانایی پیشرفت در آن حوزه را ندارد؛ چه بسا افرادی هستند که علیرغم نداشتن تحصیلات عالیه در خانواده، توانستند به مدارج عالی برسند و شرایط متفاوتی را برای خود رقم بزنند.
وب دا: شرایط تحصیلی و کاری خانواده شما چطور بوده و آیا تحصیلات آنها در انتخاب مسیرتان تاثیر داشته است؟
من در خانواده ای پرورش یافتم که پدرم پزشک جراح هستند و خواهر، برادر و همینطور همسران آنها نیز در رشتههای پزشکی تحصیل کردهاند و طبیعتاً این فضا بر انتخاب مسیر من نیز تاثیرگذار بوده است.
وب دا: در خصوص اهمیت رشته بیماریهای دهان و دندان توضیحاتی بفرمایید؟
علی رغم اینکه رشته بیماریهای دهان و دندان دارای قدمت و تاریخچه پرباری است، اما نسبت به سایر رشتهها ناشناختهتر مانده است. اما مهمترین موضوع در این رشته، سرطان دهان و ضایعات سرطانی است که زبان را درگیر میکند و اگر در مراحل اولیه، بیماری توسط متخصص بیماریهای دهان و دندان تشخیص داده شود در تسهیل فرایند درمان کمک بسیار موثری است. ضمن اینکه، با توجه به در معرض دید بودن فضای دهان امکان تشخیص ضایعات با یک معاینه ساده فراهم است و این هنر متخصص بیماریهای دهان و دندان است که بتواند در مراحل اولیه بیماری را مدیریت کند و از تبدیل شدن آن به یک بیماری سرطان درمان ناپذیر جلوگیری کند.
وب دا: چه علائمی میتواند به افراد کمک کند تا بیماریهای دهان و دندان را زودتر تشخیص دهند و مراجعه به موقع به پزشک داشته باشند؟
متاسفانه در تصور عامه هر نوع زخم و سوزشی در دهان به عنوان آفت تلقی میشود و افراد شروع به انجام درمانهای خانگی از طریق خرید دارو از داروخانه یا عطاریها میکنند، در حالیکه ممکن است این زخم نشانهای از مراحل ابتدایی سرطان باشد و به دلیل مراجعه دیر هنگام فرد بیماری او به سایر بخشهای بدن متاستاز داده و درمان به مراتب مشکلتر شود. بر همین اساس هرگونه علامت مشکوکی که در فضای دهان دیده شد، فرد باید به متخصص دهان و دندان مراجعه کند و لزوماً هر زخمی در دهان بیماری آفت نخواهد بود.
فیلد دیگری که در مورد آن میتوان صحبت کرد، مدیریت بیماران سیستمیک است، معمولاً بیمارانی که کاندید پیوند عضو هستند، برای انجام اقدامات دندانپزشکی ابتدا به یک متخصص دهان و دندان مراجعه میکنند و مهم است که ما ( به عنوان متخصص دهان و دندان) بدانیم داروهای مصرفی بیمار چه اثری روی کار دندانپزشکی او دارد و چه ملاحظاتی نیاز است که در رابطه با این بیمار انجام شود و آیا اساساً شرایط بیمار برای اقدامات دندانپزشکی مناسب است یا نه؟
وب دا: از نگاه شما در بین سه حوزه آموزش و پژوهش و درمان کدام مهمتر است و آیا می توان آنها را اولویت بندی کرد؟
در فضای دانشکده معمولاً امر آموزش همزمان با درمان پیش برده میشود، چون اساساً با آموزش است که ما میتوانیم دانشجویان را تربیت کنیم. در کنار آن پژوهش نیز مهم است به این دلیل که در بحث ارتقاء و به روز رسانی دانش اساتید کمک کننده است. بحث درمان هم از این جهت مهم است که زمینه آموزش به دانشجویان را فراهم میکند، پس در مجموع میتوان گفت که هر سه حوزه مهم است و باید همزمان مدیریت شود.