گفتگو با استاد برتر حوزه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- بازدید: 342
دکتر ضیاالدین بنیادی، دانشیار مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استاد برتر حوزه های آموزش و پژوهش دانشگاه از جمله اساتید جوانی است که در طول سال های فعالیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با نگارش 38 مقاله در نمایه isi و H index12 و مجموعا 50 مقاله علمی و پژوهشی نام خود را در فهرست اساتید برتر این دانشگاه ثبت نموده است.
این پژوهشگر جوان که هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشغول فعالیت در کسوت استادی می باشد، آغاز فرایند علمی – پژوهشی خود در دانشگاه را در گفتگو با وبدا اینچنین تشریح می کند: " تحصیلات دانشگاهی را از دوران کاردانی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام آغاز کردم و پس از آن مقطع کارشناسی را در دانشگاه اصفهان و دورهی ارشد را در دانشگاه همدان گذراندم. دوره دکترا هم در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۹۶ به پایان رسید و من همزمان با این اتفاق، امکان ازدواج نیز پیدا کردم و در سال 94 اولین فرزند ما بدنیا آمد، در حال حاضر هم دو فرزند دارم.
دکتر بنیادی در خصوص فعالیتها و زمینه های تحقیقاتی و آموزشیاش در دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: " از سال 1390 که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان کارشناس مشغول به خدمت شدم، در حوزه نگارش مقالات و طرحهای تحقیقاتی فعالیتهایی را داشتهام. تعداد مقالات چاپ شده در طول این مدت، حدود ۵۰ مقاله علمی و پژوهشی است که از این تعداد ۳۸ مقاله به عنوان isi چاپ شده است. فعالیتهای پژوهشی من بیشتر متمرکز بر بحث شناسایی آلایندههای زیست محیطی و حذف آلایندهها با استفاده از روشهای مختلف بیوتکنولوژی است که جدیداً هم بیشتر به حذف آلایندههای نوظهور در محیط زیست و به خصوص بحث میکروپلاستیکها که به عنوان آلاینده نوظهور محسوب میشوند فعالیت میکنم. تعداد پایاننامههایی که با همراهی دانشجویان پیگیری کردیم، حدود ۵ پایان نامه که به عنوان استاد راهنما و چهار پایان نامه هم به عنوان استاد مشاور در کنار دانشجویان بودهایم و توانستیم به موضوعات و نتایج خوبی دست پیدا کنیم. HIndex من ۱۲ و ۳۸ مقاله isi دارم و اغلب طرحهایی هم که انجام دادیم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.
در حوزه آموزش هم از سال 1390 به عنوان کارشناس در ابعاد مختلف آموزشی فعالیت داشتم، از جمله آزمایشگاه میکروب و آزمایشگاه شیمی که به عنوان کارشناس بهداشت محیط مشغول به تدریس شدم. در همین ایام برخی از دروس تئوری را به عنوان کارشناس در کنار همکاران مشغول به کارهای آموزشی بودیم از سال ۹۶ هم به عنوان هیئت علمی بحثهای آموزشی را با دانشجویان آغاز کردیم و امیدوارم که بتوانیم همچنان مثمر ثمر باشیم و در این حیطه به دانشجویان کمک کنیم.
این استاد جوان که در سال ۱۴۰۰ به عنوان استاد برگزیده حوزه آموزشی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت، ملاک این گزینش را امتیازاتی عنوان می کند که سیستم آموزشی دانشکده در بخشهای مختلف در نظر گرفته است.
دکتر بنیادی یکی از دغدغه ها و اولویتهای خود در محیط دانشگاه را ارتباط صنعت و دانشگاه می داند و بر پررنگ سازی این ارتباط تاکید دارد: " ارتباط صنعت و دانشگاه باید تقویت شود تا ما بتوانیم دانشجویان را با حیطههای مختلف در بیرون آشنا کنیم. این سبب میشود دانشجویان زمانی که خارج از دانشکده مشغول به فعالیت میشوند بتوانند در مراکز مختلف بهداشتی و درمانی و سازمانهای مختلف از جمله شهرداریها، محیط زیست، سازمان آب و برخی صنایع به عنوان کارشناس بهداشت محیط کار کنند، در واقع تنها دغدغه من همین است که بتوانیم بحث کاربردی بودن رشته را در مقاطع مختلف تحصیلی به دانشجویان آموزش دهیم .
وی آلایندههای زیست محیطی را دیگر دغدغه خود و مجموعه دانشگاه می داند و در خصوص آن می گوید: " آلاینده های محیطی اکنون در ابعاد مختلفی وجود دارند؛ چه در بحث آب و چه در بحث هوا و مواد غذایی. لذا خیلی از مطالعات و طرح هایمان را در دانشکده به این سمت برده ایم و سعی داریم با شناسایی آلایندهها و در مراحل بعدی در زمینه حذف آنها فعالیت کنیم. اکنون مهمترین مسئله این است که بتوانیم در ارتباط با سازمانهایی که در این امر زیربط و مسئول هستند، ارتباط خوبی بگیریم و در نهایت بتوانیم به بهداشت محیط جامعه کمک کنیم.
در حال حاضر اغلب پژوهشهایی که ما انجام می دهیم در واقع در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت انجام میشود. در همین محدوده ما یک سری مطالعات را در این زمینه انجام دادیم اما حقیقت آن است که برای انجام مقیاس واقعی نیاز به شرایط و فضایی است که اگر فراهم شود ما میتوانیم خیلی از این دغدغهها را رفع کنیم. خیلی از این تحقیقاتی که ما با دانشجویان انجام دادیم میتوانیم به سازمانهای ذیربط گزارش دهیم که چنانچه تمایل به همکاری وجود داشت؛ هم بتوانیم این آلایندهها را ردیابی کنیم و هم روشهای حذف آنها را پیگیر شویم. لذا همانگونه که قبلا عرض شد اکنون از مهمترین دغدغه های ما برقراری ارتباط بین دانشکده و دانشگاه با صنعت است و البته اگر بخواهیم به طور واضح این ارتباط را برقرار کنیم نیاز به تعاملات زیادی دارد که باید موضوع پیگیری شود. ما در مقاطع کارشناسی و به خصوص ارشد یک سری بازدیدها را در قالب کارآموزی داریم که دانشجویان ما از نزدیک از صنایع مختلف و فیلدهای مختلف میتوانند بازدید کنند و موضوعات و مشکلات محیط زیست را از نزدیک لمس کنند و پیشنهاداتشان را در این زمینه داشته باشند.