رسانه ها، نقش مهمی را در توسعه ی سلامت جامعه ایفا می کنند

399.jpg - 21.69 kBمعاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: رسانه ها یک منبع مهم، جهت انتقال پیام های سلامت به همه مردم محسوب می شوند. بخشی از رسالت رسانه ها، آگاهی بخشی عمومی و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است.

دکتر ملیحه متوسلیان نقش رسانه ها و بخصوص تلویزیون را در ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه مهم و اساسی برشمرد و افزود: آشنائی با طب ایرانی – اسلامی و پیشرفت چشمگیر استفاده از این طب در بهبود و مداوای بیماران یکی از مهم ترین بحث هایی است که باید کارشناسان مرتبط به آن دقت نمایند.

وی افزود: استفاده از داروهای گیاهی توسط بیماران، مدیریت بیماری، پیگیری آسان روند درمان، کمک به افزایش انگیزه و بهبود پایبندی دارویی را در پی خواهد داشت.

دکتر ملیحه متوسلیان، با اشاره به تعریف سلامت در سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: سلامت، به رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی گفته می‌شود. رسانه‌ها از نظر کارکرد آموزشی سهم بسزایی در ترفیع سواد اطلاعاتی دارند. اگرچه بررسی عملکرد رسانه بر سلامت روانی جامعه نیازمند واکاوی پیامد‌های آن بر اعمال و رفتار اجتماعی قشر‌های مختلف یک جامعه است.

وی نقش رسانه ها را،  با توجه به قابلیت‌های بی نظیر آنها،  به عنوان یک مکانیسم ارتباطی برشمرد واذعان داشت: رسانه ها، همواره در معرفی تازه‌ترین رویداد‌ها و نوآوری‌ها در حوزه سلامت و پزشکی، تولید اطلاعات سلامت، سبک زندگی، دارو و درمان نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی  ادامه داد: اطلاعاتی که رسانه‌ها در حوزه سلامت به نمایش می‌گذارند، بر رفتار اجتماعی افراد تاثیرگذار است. به همین دلیل مباحث مرتبط با سلامت که در رسانه به نمایش گذاشته می‌شود باید با اطلاعات درست و دقیق منتشر شوند.

دکتر ملیحه متوسلیان نیز، مردم را به احتمال وجود اطلاعات سلامت نادرست در اینترنت هشدار داد و  تصریح کرد: اولین گام جهت مدیریت سلامت، داشتن اطلاعات کافی است؛ رسانه‌ها می‌توانند نیاز اطلاعات سلامت افراد را پاسخگو باشند. علاوه بر این، افراد را از احتمال وجود اطلاعات سلامت نادرست در اینترنت نیز آگاه سازند و معیار‌های ارزیابی اطلاعات را به آن‌ها بیاموزند. براین اساس دست اندرکاران حوزه سلامت باید از قابلیت‌های رسانه‌ها بویژه رسانه‌های نوین در امر گسترش اطلاعات سلامت بهره ببرند.

وی به تحقیقاتی که اخیرا توسط کارشناسان و محققان سلامت انجام گردیده است، اشاره نمود و گفت: آمارها نشان داده که بسیاری از افراد وقتی درباره یک بیماری می‌شنوند یا به آن دچار می‌شوند، برای کسب اطلاعات بیشتر به اینترنت مراجعه می کنند.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بخشی از ارتباطات سلامت، طراحی و انتشار پیام‌های سلامت توسط متخصصان حوزه پزشکی و سلامت عمومی با هدف آگاه سازی افرادی است که این پیام ها می‌تواند آنها را برای حفظ و ارتقای سلامتی شان کمک نماید. افراد می‌توانند از اطلاعات سلامت  رسانه‌های مختلف نیز استفاده کنند و دانش و مهارت لازم را برای بهبود در تصمیم‌گیریهای سلامت کسب نمایند. میزان مراجعه به رسانه‌ها برای کسب اطلاعات سلامت می‌تواند با برنامه‌های تبلیغ سلامت افزایش یابد. هدف از برنامه‌های تبلیغ سلامت، توانمند ساختن مردم جهت افزایش کنترل  بر سلامتی و عوامل تاثیرگذار بر آن، همچنین بهبود سلامتی و  بطور کلی سلامت عمومی است.


IMAGE

شعار سال 1403 : جهش تولید با مشارکت مردم

تاریخ بروز رسانی :

دوشنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۳