گفتگو با جوان ترین استاد گفتار درمانی کشور

399.jpg - 43.88 kBدکتر محمد حسین روحانی راوری، متولد اردیبهشت 1371  در شهر راور استان کرمان و عضو هیات رئیسه انجمن علمی گفتار درمانی ایران ) شعبه خراسان رضوی )، یکی از جوان ترین اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در نتیجه‌ی تلاش ها و پشتکار مستمر در مسیر فعالیت های علمی خود ، طی چند ماه اخیر موفق به حضور در جمع اعضای هیات علمی دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد شده است.

دکتر روحانی راوری که از همان دوران مدرسه، با مطالعه و تحقیق مأنوس بوده و در دوره دانشگاه نیز به دنبال دانش و مهارتی فراتر از فضای دانشجویی بوده، در گفتگو با وب دا پیرامون فعالیت های علمی و پژوهشی خود، طی سال های تحصیل اینچنین روایت می کند: " من تحصیلات ابتدایی را در مدرسه امین، راهنمایی را در مدرسه نمونه دولتی بهار شهر راور و دبیرستان را در مدرسه نمونه دولتی فرهنگ در سال 1389 در شهر زرند به پایان رساندم و موفق شدم طی همان سال در رشته گفتار درمانی، مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شوم. در سال 1393 از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل و مهر ماه همان سال در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی پذیرش شدم. در سال 1396 بلافاصله پس از دوره ارشد، در مقطع دکترای تخصصی رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم توانبخشی تهران پذیرفته شدم و پس از فارغ التحصیلی از سال 1402 فعالیت کاری من به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

دکتر روحانی راوری که جزو دومین گروه پذیرفته شده در رشته جدید گفتار درمانی است، علیرغم نوپا بودن این رشته اهمیت آن را به خوبی دریافته و از همان ابتدای ورود به دانشگاه تلاش می کند تا با مطالعات فرادرسی اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهد: "  ما در سال 1389 دومین دوره پذیرش شده در رشته گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودیم . در دوران دانشجویی از همان ابتدا سعی می کردم که بسیار فعال باشم و در اکثر فعالیت های علمی که انجام می شد حضور مثمر ثمر داشته باشم؛  مطالعاتم در این حوزه  زیاد بود؛ سعی می کردم که کار را یاد بگیرم تا بعد که فارغ التحصیل شدم، بتوانم به بهترین شکل ممکن خدمات را ارائه بدهم. پس از ورود به دوره ارشد و شروع مراحل پژوهشی، بر اساس علایق و سوابقی که داشتم موضوع " لکنت " را که در  حیطه اختلالات روانی و گفتار بود، انتخاب کردم.

در دوره دکتری تخصصی با راهنمایی از اساتید، پروتکل درمانی را برای لکنت کودکان پیش دبستانی بصورت از راه دور طراحی کردم و موضوع انتخابی من موضوع جدیدی بود، حتی روشی که استفاده میشد جزو روش های نوین به حساب می آمد. به خاطر همین، یک مدت طولانی، طول کشید تا من توانستم مطالعاتی را در این زمینه انجام بدهم و به شیوه انجام کار مسلط شوم؛ موضوعاتی از این قبیل که باید از چه شیوه ای استفاده کنم تا بتوانم بهترین خروجی را داشته باشم و یک پروتکل درمانی و مدلی درمانی با کیفیت ارائه کنم. در ادامه با کمک اساتیدم؛ آقایان دکتر اکبر دارویی و پرفسور عباس عبادی که زحمت  زیادی برای من کشیدند، توانستم کار را به انجام برسانم و پایان نامه ام را دفاع کنم. بعد از اینکه  فرایند  پایان نامه انجام شد من درخواستم را برای پذیرش و جذب به عنوان هیات علمی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال کردم و بعد از مراحل مربوطه، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شدم.

دکتر روحانی راوری در خصوص رشته گفتار درمانی و اهمیت آن نیز می گوید: " سال اولی که ما وارد دانشگاه شدیم، به رغم اینکه قدمت رشته گفتاردرمانی تقریبا زیاد است و از دهه 50 می شود گفت که وارد ایران شده، ولی خیلی ها گفتار را نمی شناختند و اکثرا با رشته روانشناسی اشتباه می گیرند! عملا ما در گفتار درمانی به خاطر گستردگی اختلالاتی که وجود دارد روانشناسی هم می خوانیم؛ چرا که باید بتوانیم مبنای خیلی از بیماری ها را تشخیص دهیم و به این ترتیب درمان های گفتار زبان را ادامه دهیم.

در واقع یک گفتار درمانگر، گفتار افراد را درمان میکند و هر مشکلی که شخص در گفتار، بیان، بلع، اختلالات صوت ( مثل قاری های قرآن و خواننده ها ) و حتی کسانی که سکته مغزی دارند، جزو کلاینت های ما به شمار میروند. در مواردی همکاران محترم گوش و حلق و بینی هم قبل از جراحی ، بیماران را  به گفتار درمانگر ارجاع می دهند چون ما با گفتاردرمانی احتمال انجام عمل را، روی برخی اختلالات کاهش می دهیم".

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید می کند: " کودکانی که دیرتر از سن طبیعی شروع به حرف زدن میکنند میتوانند مشکل مادرزادی داشته باشند، یا اینکه ممکن است کودک در حین رشد دچار آسیبی شده باشد، این موارد جزو اختلالات لکنت محسوب میشوند و نیاز به درمان دارند.

وی در خصوص لکنت زبان و ویژگی های این اختلال هم اظهار می کند: " لکنت اختلالی است که معمولا به صورت رشدی از دوران بچگی احتمال رخداد آن وجود دارد؛ یعنی بین سن 2 و نیم سالگی تا 6 و نیم سالگی معمولا گزارش شده است . در سنین بالاتر ممکن است، بر اثر ضربه به سر و یا حتی داروی خاصی که شخص مصرف می کند، در سن بزرگسالی این اتفاق بیفتد ولی به صورت شایع در کودکی بیشتر اتفاق می افتد. لکنت معمولا 3 علامت عمده دارد که خانواده ها باید آن را بدانند و چنانچه علائم را در کودکشان دیدند، سریع اقدام موثر را داشته باشند، زیرا در اختلالات رشدی گفتار زبان هر چه مداخله و درمان زودتر انجام بشود تاثیر بهتری می گیریم و هر چه این سن به تاخیر بیفتد و دیرتر اقدام بشود یک فرصت طلایی را از دست می دهیم، البته این صحبت به معنای آن نیست که بعدش نمیتوان کاری انجام داد بلکه به این مفهوم است که آن نتیجه ای که می شود زودتر گرفت، با تاخیر اتفاق می افتد و بچه ممکن است در اجتماع دچار آسیب شود. 

بنابراین والدین اگر مشاهده کردند، کودکشان کلمه ها را تکرار یا جایی روی کلمه گیر می کند، یا در ادای درست صدای کلمات مشکل دارد  و در صحبت کردن کند است یا به صورت روان نمی تواند جملات را بیان کند و یا بعضی کلمه ها را می کشد، خصوصا اول کلمه ها را، باید حتما به یک گفتار درمانگر مراجعه کنند. در این موارد گفتار درمانگر ارزیابی می کند و اگر لازم بود، مداخله و درمان می کند و اگر تشخیص داد که فعلا نیازی به مداخله نیست و ممکن است بر اساس معیارهایی که وجود دارد، بعدا برطرف می شود، مشاوره می دهد و درمان را تا زمانی که مشکل بر طرف بشود به تاخیر می اندازد.

 پس مراجعه زود هنگام در همه اختلالات گفتار و زبان رشدی حتی در سنین بزرگسالی که اگر فردی سکته مغزی کرده و بعد از اینکه حال عمومی بدنش خوب شد و به یک سلامتی نسبی دست یافت لازم است . یکی از کارهای مهم این هست که سریعا به گفتار درمانی مراجعه کنند چون در زمان های ابتدایی پیشرفت خیلی بیشتری اتفاق می افتد.

وی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف اولیه همه گروه های آموزشی را، آموزش افراد توانمند می داند و خاطر نشان می کند: " ما در اینجا تمام تلاش مان را می کنیم تا دانشجویی که فارغ التحصیل می شود، بیشترین توانمندی را هم از نظر علمی و هم بالینی داشته باشند، تا بتوانند خدمات خیلی خوب و جامع را در کمترین زمان و بیشترین نتیجه ارائه نمایند و فرد را به بهبودی برسانند، این هدف اولیه گروه ماست که به جامعه دانشجویان ارائه می شود و هدف دوم ارائه خدمات گفتار درمانی به مردم است. این خدمات با تعرفه دولتی و دانشگاهی از طریق بیمارستان های اکبر، دکتر شیخ، قائم(عج)، امام رضا(ع)، مرکز جامع توانبخشی که وابسته به دانشکده است و هاشمی نژاد با حضور اعضای هیات علمی و اساتید به همشهریان عزیز ارائه می شود.

 


IMAGE

شعار سال 1403 : جهش تولید با مشارکت مردم

تاریخ بروز رسانی :

سه شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۳