گفتگو صمیمی وب دا با استاد گروه بیماری های مغز و اعصاب
- بازدید: 407
گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از موفق ترین گروه های آموزشی است که توانسته با خدمات درمانی موثر و مطلوب جان بیماران زیادی را نجات دهد و در این میان استاد محسن فروغی پور با سابقه 45 سال خدمت درمانی، پژوهشی و آموزشی در بین اعضای این گروه می درخشد.
به گزارش وب دا؛دکتر محسن فروغی پور، مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد متولد 1338 از اصفهان است که پس از دریافت دیپلم در این شهر باستانی، در سال 1357 در رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرفته شد و پس از اخذ مدرک تخصص مغز و اعصاب در سال 1368 در خدمت بیماران است .
دوره پزشک عمومی دکتر فروغی پور به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن انقلاب فرهنگی چند ماهی بیشتر به طول انجامید.
دکتر فروغی پور در روزهای آخر پزشکی عمومی از طرح شش ماه خدمت سربازی دانشجویان مطلع می شود و دو ماه مانده به فارغ التحصیلی توسط سپاه پاسداران تهران به لشکر 14 امام حسین اصفهان برای خدمت اعزام می شود،: پس از گذشت شش ماه سربازی ، دو ماه باقی مانده از پزشکی عمومی را گذرانده و فارغ التحصیل می شود.
دکتر فروغی پور اظهار می دارد : در سال 68 تخصص بورد را اخذ کرده و به عنوان متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد استادیار شدم که در آن زمان دکتر اعتمادی مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب بودند و در واقع از سال 57 تاکنون در خدمت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستم .
متخصص مغز واعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تعداد دانشجویان تحت تعلیم گروه بیماری های مغز و اعصاب متغیر هستند و پزشکی عمومی، تخصص و فلوشیپ در این گروه تحت تعلیم قرار می گیرند، اظهار کرد: تعداد کاراموزان و کارورزان ثابت نیست اما به طور میانگین سالانه 8 دستیار توسط اساتید این گروه آموزش می بینند.
اولین دوره جذب فلوشیپ سکته مغزی در مشهد انجام شد
وی با تاکید براینکه جذب دانشجویان دوره فلوشیپ سکته مغزی برای اولین بار در ایران از دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و بعد از آن تبریز نیز جذب این دانشجویان را برعهده گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر سالی دو دانشجو به مدت 18 ماه دوره فلوشیپ سکته مغزی را می گذارنند و تاکنون سه دوره فارغ التحصیل شدند .
دکتر فروغی پور با بیان اینکه 11نفر عضو هیات علمی در این گروه آموزشی مشغول فعالیت هستند، ابراز کرد: برخی از اعضای هیات علمی به صورت ضریب کا، تعهدات قانونی و برخی افراد سابقه بیشتری دارند اما با وجود اینکه گروه نسبتا کوچکی است اما خدمات زیادی به بیماران ارایه می شود.
میزبان بیماران بیماری های مغز و اعصاب از استانهای مجاور هستیم
این استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیمارستان قائم مشهد تنها مرکز درمانی در شهر مشهد و شرق کشور برای بیماران سکته های مغزی است و در بیمارستانهای دیگر گروه اعصاب نداریم؛ از همین رو از خراسان جنوبی و شمالی و رضوی و استانهای سمنان و گلستان بیمار پذیرش میشود.
دکتر فروغی پور با اشاره به اینکه در برخی از شب ها 30 بیمار بستری می شود و 11 نیرو این تعداد را پوشش می دهند علاوه بر این کلاس های آموزشی و فعالیتهای پژوهشی اساتید نیز از دیگر حوزه های خدمتی رسانی آنان محسوب می شود، ابراز کرد: دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی است و تا زمانی که فرایند آموزش شکل نگیرد، استاد مفهوم ندارد در واقع کلمه استاد زمانی معنا می گیرد که در کنار آن دانشجوی حضور داشته باشد.
ارتباط استاد و دانشجو زمینه ساز آموختن واقعی علم طبابت است
استاد گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برای آموختن واقعی علم طبابت باید ارتباط خوبی بین استاد و دانشجو ایجاد شود زیرا اگر این ارتباط موثر شکل نگیرد دانشجو فقط به پاس کردن واحد درسی اکتفا می کند و آموختن علم به معنای واقعی کلمه رخ نمی دهد، تصریح کرد: احترام متقابل بین استاد و دانشجو و رفتار توام با صداقت باعث می شود علم آموزی به بهترین شکل آن جلوه گر شود ، دانشجو نباید تصور کند که ابزاری برای پیشرفت من است بلکه باید این موضوع را عمیقا درک کند که من به عنوان استاد در کنارش هستم تا علم را به بهترین شکل بیاموزد و بتواند به بیماران خدمت رسانی کند.
استاد گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانشجوی مقطع پزشکی عمومی تا دستیار تخصصی جزو دانشجویان این گروه آموزشی هستند، عنوان کرد: نظم و انضباط یکی از مهمترین اصول حوزه آموزشی است از نظر من دانشجو باید سرساعت در کلاس حضور یابد و نحوه ارتباط پزشک با بیمار را به صورت واضح ببیند تا در آینده بتواند به خوبی طبابت کرده و موجبات رضایت بیمار را فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه اگر استادمنضبط باشد دانشجو هم برای کلاس ارزش قائل می شود در غیر این صورت اهمیت ویژه ای برای حضور در کلاس احساس نمی کند، اظهار کرد: در اکثر کشورهای اروپایی برای حضور دانشجو در سر کلاس اهمیت ویژه ای قائل می شوند، بنابراین نظم و انضباط مهمترین فاکتور در تدریس است.
وی با بیان اینکه آنچه که باید به دانشجو بیاموزیم نحوه ارتباط و تکریم بیمار و نوع حل مسئله و مدیریت بحران است، گفت: تدریس واقعی دانشجو، با مشاهده استاد و ارتباط وی با بیمار است بنابراین آنچه باید به دانشجو منتقل شود صرفا استخراج اطلاعات در پزشکی و انالیز اطلاعات بیمار نیست.
پزشک باید شنونده خوبی باشد
دکتر فروغی پور بیان کرد: پزشک باید شنونده خوبی باشد؛ در علم طبابت پزشک باید شنونده توانایی باشد که با آرامش و صبر و حوصله به صحبت های بیمار توجه کند.
وی با اشاره به اینکه در بیست سال آینده هوش مصنوعی با آنالیز اطلاعات به خوبی می تواند وظایف یک پزشک را انجام دهد و تنها تفاوت و برتری پزشک نسبت به هوش مصنوعی آرامش و احترام متقابل به بیمار و حفظ حریم خصوصی او است، گفت: دانشجوی پزشکی باید بداند که اصل مهم در طبابت رعایت احترام و ادب گفتگو به خصوص در زمانی است که سن بیمار از پزشک بالاتر است.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وقتی بیمار احساس کند که حرمت او حفظ می شود و هدف بهبود شرایط بیماری است با پزشک همراهی می کند و روند درمان به خوبی طی می شود، ابراز کرد: فلسفه پزشکی این است که پزشک بیمار را درمان کند و در این رهگذر زندگی خود را بگذراند نه اینکه بیمار احساس کند پزشک صرفا به دنبال منافع مادی خود است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهد بیمارانی که به پزشک اعتماد می کنند نتیجه بهتری از فرایند درمان می گیرند، گفت: حمایت های بیمه ای از بیمار موجب می شود در فرایند درمان بین پزشک و بیمار مسائل مالی مطرح نشود و هر دو تنها یک هدف داشته باشند و آن درمان درد بیمار باشد اما متاسفانه در کشور ما حمایت های بیمه ای کافی از بیمار انجام نمی شود و بیمار درگیر مسائل مالی می شود.
وی بیان کرد: در حوزه پژوهشی عمدتا این فعالیت ها با کمک دستیاران و دانشجوی پزشکی در قالب رساله پزشکی صورت می گیرد که من در کارنامه کاری خود همکاری به عنوان استاد راهنما و مشاور در 150پایان نامه را دارم.
دکتر فروغی پور تاکید کرد: باید علم سالم زیستن را به مردم بیاموزیم تا کمتر بیمار شوند و در همین راستا جامعه سالم و با نشاطی داشته باشیم.