فوریت های پزشکی؛ خط مقدم ارائه خدمت به بیماران و سانحه دیدگان
- بازدید: 135
یکی از مهمترین معیارهای توسعه جوامع ، ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی لازم به تمام مردم است .شاید مهمترین رکن این مراقبت ها ، مراقبتهای اورژانسی ، به خصوص از نوع پیش بیمارستانی آن باشد زیرا این افراد خط مقدم ارائه خدمت به بیماران سوانح ، تصادفات و... هستند.
به گزارش وب دا، کارکنان فوریت های پزشکی از جمله افرادی هستند که به طور مستقیم با تمامی اقشار یک اجتماع در ارتباطند و از منظری دیگر مشکلات مردم را لمس می کنند . این ارتباط تنگاتنگ مسئولیت بزرگ آنها را در قبال سلامت و زندگی انسان ها دوچندان می کند.
این نیروهای خدوم در شرایط کرونایی که امروز عموم مردم را مورد حمله قرار داده است با ارائه اولین خدمات درمانی، سعی در نجات جان بیماران بدحال مبتلا به کرونا می کنند و در حوادث و سوانح نیز در شرایط غیر مساعد اولین قدم ها را برای نجات جان بیماران برمیدارند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت سالروز گرامیداشت خدمات کارکنان فوریت های پزشکی با اشاره به اینکه به منظور خدمت رسانی به عموم مردم و به ویژه بیماران کرونایی ، خدمات فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی افزایش داشته است، عنوان کرد: پس از شیوع ویروس کرونا حجم تماس های تلفنی و ماموریت اورژانس 115 افزایش قابل چشمگیری یافته است و نیروی خدوم در فوریت های پزشکی خدمات خوبی را به بیماران و خانواده ها ارائه می کنند.
مدیر حوادث وفوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این نیروهای خدوم در فرآیند خدمت رسانی به بیماران کرونایی مبتلا به بیماری می شوند ، گفت: به منظور افزایش سطح کیفی ارائه خدمات تعداد کارشناسان پاسخگو 115، 30 درصد افزایش یافته است؛ علاوه براین با راه اندازی سامانه 190 مردم پاسخ سوالات خود را از این سامانه نیز دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن اتوبوس آمبولانس هایی برای انتقال بیماران بین دو مرکز بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی از دیگر اقداماتی بود که در ایام کرونایی صورت پذیرفت ، اظهار کرد: همچنین تعمیر و بهسازی آمبولانس های فرسوده با اتکا به تخصص داخلی و استفاده از آنها در ناوگان امداد رسانی کشور از دیگر خدماتی بود که توسط فوریت های پزشکی انجام شد.
دکتر وفایی نژاد بااشاره به اینکه پس از همه گیری بیماری کرونا تماسها و ماموریت های فوریت های پزشکی به طرز قابل توجهی افزایش یافت، عنوان کرد: اورژانس پیش بیمارستانی یکی از خطوط مقدم ارائه خدمت به بیماران است چراکه اگر به موقع خدمات درمانی خوبی به بیماران ارائه نشود آنها طی مسیر از دست می روند و یا خدمات بیمارستانی تاثیرکافی را بر روند درمان آنها نخواهد داشت زیرا در شرایط اورژانسی مانند سکته های قلبی ومغزی، بیماران کرونایی بدحال و سوانح و حوادث رانندگی این تکنسین های اورژانس هستند که خدمات اولیه و اساسی درمانی را به بیماران ارائه می کنند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي، يكي از مديريتهاي معاونت درمان دانشگاه است كه از بهمن ماه سال ١٣٨٤ با ادغام ستاد حوادث غيرمترقبه، ستاد هدايت درمان و اطلاع رساني بيماران اورژانسي و دبيرخانه كارگروه بهداشت و درمان و اداره اورژانس ١١٥ استان تشكيل گرديده است، گفت: در حال حاضر در اين مديريت اداره اورژانس ١١٥ و پايگاههاي زیر پوشش آن، مركز ارتباطات و فرماندهي عمليات ١١٥ مشهد، ستاد هدايت درمان و اطلاع رساني بيماران اورژانسي، واحد آموزش، واحد نظارت، واحد حوادث، واحد امور قراردادها و پرسنلي، واحد امور آمبولانسها و مراكز آمبولانس خصوصي، واحد طرح گسترش اعتبارات و امور عمراني واحد ارتباطات راديوئي و تجهيزات فعاليت دارند.
وی ادامه داد: مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي مشهد از سال ١٣٨٦ به عنوان هماهنگ كننده قطب نهم (شمال شرق) كشور در بحرانها و حوادث ايفاي نقش می کند. در اين قطب دانشگاههاي علوم پزشكي مشهد، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، گناباد، سبزوار، تربت حيدريه، تربت جام، اسفراين و نيشابور قرار دارند.
افزایش 75 درصدی ماموریت های اورژانس 115
دکتر وفایی نژاد با اشاره به اینکه تعداد تماسهاي منجر به ماموريت اورژانس ١١٥ از سال ٩٢ تا ٩٨ بيش از ٧٥ درصد افزايش داشته است، ابراز کرد: ماموريتهاي اورژانس ١١٥ در سالهاي اخير رشد چشم گيري داشته است به طوري كه تعداد كل موارد اعزام در ماموريتهاي تصادفي از سال ٩٢ تا ٩٨ افزايش ٢١ درصدي و در ماموريتهاي غير تصادفي افزايش ٨٧ درصدي داشته است.
وی با اشاره به اینکه تعداد ماموریت های بالگرد امداد هوایی از سال 93 تا 98 افزایش یافته است، عنوان کرد: در سال 93 ، 7 ماموریت بالگرد هوایی برای انتقال 16 مصدوم انجام شده است در حالی که در سال 98، 45 ماموریت الگرد هوایی برای انتقال 83 مصدوم انجام شده است.
افزایش 39 درصدی پایگاه های فعال اورژانس در بازه زمانی 5 ساله
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طي سالهاي ٩٢ تا انتهاي ٩٨ ،تعداد ٤٢ پايگاه راه اندازي گرديد، گفت: علاوه براین بهره برداري از مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي با مساحت ٢٧٠٠متر مربع و سوله بحران با مساحت ٣٦٠٠ متر مربع در سال ١٣٩٦ از دیگر اقداماتی بود که منجر به بهبود کیفی ارائه خدمت به بیماران شده است .
ارتقاءشبکه رادیویی از آنالوگ به دیجیتال
دکتر وفایی نژاد با اشاره به اینکه ارتقاء شبکه رادیویی از آنالوگ به دیجیتال در اورژانس 115، نصب 20 دستگاه تله کاردیولوژی در آمبولانس ، تامین 30 دستگاه الکتروشوک اتوماتیک، کالیبراسیون کلیه تجهیزات پزشکی پایگاه اورژانس، در راستای تجهیز امور رادیویی فوریت های پزشکی انجام شده است، بیان کرد: راه اندازی و بهره برداری شبکه رادیویی دیجیتال برای اولین بار در کشور ، تامین و تجهیز دستگاه ونتیلاتور در آمبولانس های اورژانس دانشگاه، تامین و تجهیز و بهره برداری از 5 دستگاه کانکس به منظور راه اندازی 2 دکل خودایستا ، راه اندازی مرکز ارتباطات و سامانه دیسپچر در ساختمان جدید مدیریت ، تجهیز 42 پایگاه اورژانس و راه اندازی 8 سایت رادیویی دیجیتال در سطح دانشگاه از جمله اقدامات برای توسعه فناورانه ارائه خدمت به بیماران است.
وی به خدمات حوزه فناوری اطلاعات و آمار مرکز اورژانس 115 اشاره کرد و گفت: اجراي اتوماسيون يكپارچه اورژانس ١١٥ در سطح مشهد و ١١ شهرستان زير مجموعه دانشگاه و حذف فرم هاي كاغذي، برقراری تماس تصويري میان تمامی پرسنل و آمبولانس ها استان، راه اندازي سرور كنفرانس هاي صوتي و تصويري، راه اندازي فنس هاي الكترونيك جهت ثبت زمان ها بر اساس GPS به صورت اتوماتيك ، طراحي و تجهيز كليه پايگاههاي اورژانس ١١٥ مشهد به سيستم هاي كامپيوتري و اينترنت وتلفن Voip از جمله خدمات مدیریت فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی است.
برگزاری 49 دوره آموزشی تروما ویژه تکنسین های اورژانس 115
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه 49 دوره ترما در قطب شمال شرق کشور از 240 دره کل کشور برگزار شده است، بیان کرد: ارایه آموزش ترومای پیش بیمارستانی، سکته مغزی، تله کاردیولوژی، کنترل عفونت به تکنسین های اورژانس 115 به منظور به روز کردن آموزش ها و اطلاعات آنها از دیگر اقدامات این واحد برای ارائه خدمات موثر به بیماران است.
وی افزود: واحد نظارت و ارزيابي عملكرد مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي در جهت ارتقاء ارائه سطح كيفي خدمات منطبق با روشهاي و تكنيكهاي نوين فوريتهاي پزشكي ضمن كنترل و نظارت بر نحوه عملكرد پرسنل تخصصي، خدماتي و ساير بخشهاي مرتبط با حوزه اورژانس پيش بيمارستاني با انجام ارزشيابي خدمات ارائه شده به بيماران و مصدومان حوادث در قالب تيمي منسجم و پويا همواره تلاش مي كند تا به اين مهم دست يابد كه در اين واحد فرايندهاي شامل كنترل و نظارت بر پايگاههاي اورژانس ١١٥ مشهد و شهرستانها تابعه، چك محسوس و نامحسوس مأموريتها از طريق GPS ،حضور كارشناس محيطي در محل انجام مأموريتها، دوربينها سازمان كنترل ترافيك شهرداري مشهد، بررسی بيماران انتقال يافته به بيمارستان، پاسخگويي به شكايات مردمي و شكايات واصله از سازمانها و ساير ارگانها دولتي و غيردولتي، پاسخگويي به استعلامات قضايي و انتظامي و پيگيري حقوق و مزاياي پرسنلي و انجام مكاتبات مرتبط با اورژانس ١١٥ شهرستانها و نيز اجراي طرح رضايت سنجي تلفني از ميزان رضايتمندي خدمات گيرندگان و انجام امور پرسنلي مرتبط با حوزه نظارت كه شامل ثبت كليه فعاليتها مي باشد.
دکتر وفایی نژاد با اشاره به اینکه براي اولين بار در سال ١٣٩١ با استقرار كارشناس در سازمان كنترل ترافيك شهرداري مشهد و با بهره گيري از ١٤٠ دوربين نصب شده در تقاطع هاي شهر و مشاهده و كنترل مداوم دوربينها از ابتداي شهريورماه با صرفه جويي در وقت و افزايش تعداد نظارتها اين فرآيند ارتقا يافته است و در طول هفت ماه منتهي به ٣٠ اسفند ١٣٩١ تعداد ٢١٢٠ مورد كنترل آنلاين مأموريتها انجام گرديد ، اظهار کرد: در سال ١٣٩٣ اين تعداد با استفاده از ١٧٥ دوربين به ٣٠٠ دوربين افزايش يافت و اين امر نقطه عطفي در انجام نظارتهاي آنلاين و گسترده مي باشد كه از نحوه عملكرد تكنيسينها در طول مأموريت تصاويري استخراج گرديد كه از آنها در جهت ارتقاء سيستم استفاده ميگردد.
ایجاد مسیر سبز برای تسهیل حرکت آمبولانس ها
وی گفت: ايجاد مسير سبز براي تسهيل حركت آمبولانسها و كاهش زمان رسيدن بر بالين بيماران و مصدومان و نيز كاهش زمان انتقال بيماران و مصدومان بدحال در انجام مأموريتها ، طرح نظارت تصويري و مسير سبز براي آمبولانس هاي اورژانس ١١٥ با همكاري مركز كنترل ترافيك كه در همايش تجارب موفق سال ١٣٩٧ سازمان اورژانس كشور حاثز رتبه برتر گرديد و هماهنگي و همكاري با سازمانها و ارگانهاي مستقر در سازمان ترافيك از دیگر افتخارات مدیریت حوادث وفوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
دکتر وفایی نژاد ابراز کرد: تحويل ١٠٠ دستگاه آمبولانس در كلاسهاي تك ديفرانسيل و دو ديفرانسيل جهت نوسازي ناوگان آمبولانس هاي اورژانس ١١٥ دانشگاه، بازسازي يك دستگاه آمبولانس و شروع بازسازي ٩ دستگاه آمبولانس، ساخت اولين گرمكن سرم جهت آمبولانسها و نصب اينورتر و طراحي و نصب بورد جهت كابين عقب آمبولانسهاي بازسازي شده، طراحي و نصب اينورتر جهت آمبولانسهاي بازسازي شده، طراحي و نصب بورد جهت كابين عقب آمبولانسهاي بازسازي شده از دیگر اقدامات این واحد است.
واحد mcmc پلي میان بيمارستانهاي استان و استان هاي مجاور
وی بیان کرد: واحد mcmc نیز همانند پلي بين بيمارستانهاي استان و استان هاي مجاور با مراكز درماني تخصصي بوده و مهمترين وظيفه اين ستاد مديريت ، نظارت و ارتقاء سطح كمي و كيفي فرايند انتقال بيماران بين مراكز درماني به منظور دريافت خدمات تخصصي مناسبتر و بيشتر درماني ، پاراكلينيكي مي باشد؛ که این واحد در سال 93 از 12983 مورد درخواست اعزام بیمار ، 10680 بیمار پذیرش کرده و در سال 98 این آمار از 19718 مورد درخواست اعزام بیمار به 15831 نفر پذیرش افزایش یافته است .