عضو هیات علمی جوان دانشگاه:باید به سمت شیوه های نوین آموزشی حرکت کنیم
- بازدید: 610
دکتر حسین چالاکی، متولد 1370 در مشهد، عضو هیات علمی ( استادیار ) و سرپرست تخصصی بخش ترمیمی و همچنین رئیس بخش دیجیتال دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یکی از چهره های جوان و توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که پس از کسب رتبه اول در آزمون بورد تخصصی در سال 1397، به عنوان عضو هیئت علمی ضریب k در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به فعالیت شده و از آن زمان تاکنون خدمات شایانی را در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی به مجموعه علوم پزشکی مشهد ارائه نموده است. پایگاه خبری وب دا در راستای انجام مصاحبه و آشنایی بیشتر با اساتید جوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفتگویی با این استاد جوان داشته که شرح آن را در ادامه می خوانید:
وب دا: ضمن سپاس از حضور شما در این گفتگو، لطفا بیوگرافی مختصری از خود عنوان بفرمایید؟
دکتر حسین چالاکی هستم، متولد 1370 در مشهد و استادیار گروه ترمیمی و زیبایی دانشکده دندانپزشکی مشهد، در سال 88 با رتبه 123 کنکور سراسری، وارد دانشکده دندانپزشکی مشهد شدم و در سال 94 مستقیماً ( بدون گذراندن طرح ) دوره تخصصی در رشته ترمیمی و زیبایی را در دانشگاه گیلان آغاز کردم. در این مقطع با کسب رتبه برتر آزمون بورد تخصصی توانستم در سال 97 به عنوان عضو هیئت علمی در قالب ضریب k در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت شوم.
وب دا: چرا دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برای فعالیت خود انتخاب کردید؟
انتخاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حالی انجام شد که من شرایط کار در سایر دانشگاهها از جمله؛ دانشگاه تهران یا دانشگاه شهید بهشتی را هم داشتم، اما با توجه به خاطره خوبی که از دانشکده دندانپزشکی مشهد در ذهنم مانده بود و همینطور علاقهای که به زادگاهم داشتم ترجیح دادم در مشهد و در کنار خانواده فعالیت هایم را ادامه بدهم و اکنون مدت ۶ سال است که در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به کار هستم.
وب دا: با توجه به سابقه تحصیل و فعالیت کاریتان در دانشکده دندانپزشکی مشهد ارزیابی شما از این فضا چگونه است؟
از زمانی که من در دانشکده دندانپزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودم تا هم اکنون که کار تدریس انجام میدهم، دانشکده پیشرفتهای زیادی در ابعاد مختلف داشته و به لحاظ فیزیکی هم توسعه یافته و بخشهای جدیدی به آن اضافه شده است، همچنین امکاناتی که دانشجویان در اختیار دارند، بیشتر شده و این تغییر مثبتی است. اما در عین حال به دلیل جذب دانشجویان بیشتر در ترمهای مهر و بهمن، فضای دانشکده شلوغتر شده و اساتید مسئولیتهای بیشتری در حوزه آموزش دانشجویان دارند. هر چند که این کار، خللی در کار آموزش اساتید ایجاد نکرده و تلاش می شود که هر آنچه نیاز آموزشی دانشجو است به آنها منتقل کنیم، اما واقعیت آن است که این فشار بر گروهها وجود دارد و دانشجویان هم در محیط شلوغتری باید آموزش ببینند.
وب دا: به عنوان دانشجوی دیروز دانشکده و استاد امروز، اگر بخواهید فضای دانشکده دندانپزشکی مشهد را با سایر دانشکدههای دندان در کشور مقایسه کنید، این مقایسه چطور خواهد بود؟
دانشکده دندانپزشکی مشهد از شرایط بسیار خوبی نسبت به سایر دانشکدههای دندانپزشکی در ایران برخوردار است؛ هم به لحاظ علمی و هم اعتباری و به نظر بنده یکی از بهترین تجاربی که دانشجویان دندانپزشکی ایران میتوانند برای تحصیل در رشته دندانپزشکی داشته باشند، قطعا در دانشکده دندانپزشکی مشهد رقم خواهد خورد. این اعتبار خوشبختانه همیشه وجود داشته و ما هم سعی میکنیم در ادامه آن را حفظ کنیم. این نکته هم قابل ذکر است که، چند سالی است رزیدنتهای تخصصی ما در رشته ترمیمی از مشهد نیستند و رقابت به حدی زیاد شده که از شهرهای دور مثل تبریز، کرمان ... نیز مایل هستند که برای دوره تخصصی به مشهد بیایند و این به خاطر اعتبار بالای دانشکده دندانپزشکی مشهد است.
وب دا: از نگاه شما چه فعالیتها و برنامههایی میتواند به بهتر شدن فضای دانشکده دندان کمک کند؟
انتقال تجربه از اساتید به دانشجویان یکی از عواملی است که می تواند در بهتر شدن فضای دانشکده موثر باشد، اما متاسفانه اکنون این انتقال تجربه خیلی کم اتفاق میافتد و معمولاً دانشجویان برای دریافت این تجارب، اغلب به فضای مجازی رجوع میکنند که ممکن است اطلاعاتی را به صورت محدود و ناقص در اختیار آنها قرار دهد. بنده، کارگاههایی را برای دانشجویانم برگزار میکنم تحت عنوان " کارگاه من " که در آن یک سری تجارب علمی و مهارتی را در خصوص رشته خودم و روند کاری و همینطور کیسهایی که داشتهام عنوان میکنم، این کار به آن دلیل انجام میشود که شخصاً در انتخاب رشته تخصصی شناختی از رشتهام نداشتم و شاید اگر استاد بنده به طور اتفاقی در مسیرم قرار نمیگرفتند و مرا راهنمایی نمیکردند به نتیجه فعلی نمیرسیدم. لذا معمولاً کسی که در بخش ما کار میکند، پیرامون کلیّت رشته و کاری که به عنوان یک متخصص انجام میدهد، شناخت مناسبی پیدا نمیکند و لذا انتقال تجربهها از اساتید به دانشجویان میتواند یکی از آیتمهای مهم در بهبود فضای آموزش دانشکده باشد.
وب دا: از نگاه شما به عنوان عضو هیات علمی، شاخصهای یک استاد موفق چه چیزهایی است؟
مهمترین شاخصه یک استاد موفق بحث علاقه است و قرار گرفتن در جایگاه استادی و هیئت علمی نباید از سر اجبار و صرفاً انجام وظیفه باشد. چون این امر به کیفیت آموزش دانشجویان آسیب میزند. از طرف دیگر استاد نیز به لحاظ شرایط کاری، باید در یک فضای مطلوب و امن قرار داشته باشد تا این علاقه در او تقویت شود.
در حال حاضر اساتید هیئت علمی در هر سه حوزه آموزش و پژوهش و درمان دارای شرح وظایفی هستند و در واقع ملزم به فعالیت در هر سه حوزه؛ که این موضوع به شدت، شرایط کاری آنها را متراکم و فرسایشی میکند و لذا زمانی برای رسیدگی به خود و خانواده ندارند، به نظر بنده شاید بهتر باشد که یک استاد، تنها در حوزه آموزشی متمرکز شود و استادی دیگر صرفاً در حوزه درمان.
از سوی دیگر محیط فعالیت اساتید هم باید جذابتر و قانع کنندهتر باشد و نیازهای اساتید به ویژه در بحث مالی تامین شود تا یک استاد بدون دغدغه به امر آموزش و درمان بپردازد. بحث افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان موضوع دیگری است که چنانچه زیرساختها و بسترهای آن مهیا نباشد، میتواند به کیفیت آموزش، انگیزه و انرژی اساتید لطمه وارد کند.
وب دا : در خصوص دستاوردها و فعالیتهای خود در دانشکده دندانپزشکی توضیحاتی بفرمایید؟
بنده در جشنواره شهید مطهری سال گذشته (1402) به عنوان استاد برتر در بخش ترمیمی و زیبایی معرفی شدم و هم اکنون به عنوان سرپرست تخصصی بخش ترمیمی و سرپرست بخش دیجیتال دانشکده فعالیت دارم. همچنین در دوره تخصص نفر اول بورد تخصصی در رشته ترمیمی بودم.
وب دا: آیا در دوره دانشجویی فعالیتهای غیرعلمی نیز داشتهاید؟
بله... در جهاد دانشگاهی فعالیتهایی داشته ام و به عنوان کادر علمی و اجرایی در کنگرههایی که دانشگاه برگزار کرده است؛ چه کنگرههای پزشکی و چه دندانپزشکی حضوری فعال داشتم، همین طور در کنگرههای ترمیمی سالیانه که در دانشگاه برگزار میشود، سخنرانیهایی دارم.
وب دا : نقش حمایتگری خانواده را در پیشرفت خود چطور ارزیابی میکنید؟
معمولا مسیری که افراد در خانواده طی کردند، برای بقیه افراد خانواده میتواند الگو و جهت دهنده باشد و من نیز در خانواده ای رشد کردم که والدین فرهنگی بودند و سه خواهر بزرگترم نیز در حوزه علوم پزشکی ( دو خواهر پزشک متخصص و یک خواهر دندانپزشک) تحصیل کرده بودند و طبیعی بود که من به این سمت گرایش پیدا کنم.
وب دا: به عنوان استاد چه توصیهای به دانشجویان خود دارید؟
من در جشن فارغ التحصیلی دانشجویانم معمولا به آنها میگویم که رشته دندانپزشکی را یک رشته عملی تصور نکنند و حتماً به مباحث شفاهی و تئوری آن توجه کنند، بنده در زمان دانشجویی بیشتر روی آنچه که عملی بود و یا تصور میکردم که با کارکرد عملی روی بیمار مرتبط است تمرکز میکردم، اما نکته این موضوع همان تشخیص اشتباه است و من (نوعی) به عنوان یک دانشجو شاید در برخی مواقع نتوانم متوجه شوم که چه مطلبی مرتبط با کار عملی است و چه مطلبی مرتبط نیست و لذا بخش مهمی از مطالب را از دست بدهم. بر همین اساس به دانشجویان توصیه میکنم که خواندن رفرنسها را بسیار بسیار جدی و مهم بدانند.
وب دا: نقش اساتید خود را در الگو بخشی چطور میبینید و اساساً چقدر این نقش را مهم میدانید؟
یکی از دلایلی که من در بخش ترمیمی و زیبایی دانشکده مشغول به تحصیل و کار شدم، اخلاق و منش بسیار خوب اساتید این بخش از جمله آقایان دکتر مقدس، دکتر بروزی و دکتر اکبری و خانم دکتر مجیدی نیا بود که همانند یک دوست با ما ارتباط میگرفتند و من هیچ گاه رفتار منفی از آنها مشاهده نکردم؛ بلکه اغلب رفتار شان حمایتگرانه بود. اکنون هم که در جایگاه استاد قرار گرفتهام، تلاش میکنم که با دانشجویان ارتباط خوبی داشته باشم و محیط آرامش بخش و حمایتگرانه را برای آنها فراهم کنم؛ ضمن اینکه وظایف محوله به آنها را خیلی جدی از ایشان مطالبه میکنم .
وب دا: به نظر شما چه اتفاقاتی در محیط دانشگاه می تواند به ارتباط مطلوب استاد با دانشجویان کمک کند؟
حقیقت آن است که شیوههای آموزش درسی باید به روز رسانی شود و روشهای نوینی جایگزین آن شود، چون نسل امروز دانشجو با نسلهای گذشته متفاوت است و شیوه های متفاوت آموزشی را می طلبند؛ البته تحولات آموزشی در این دانشکده، هر چند با سرعتی کم اما در حال تحقق است و اساتید هیئت علمی جوان هم به این سمت حرکت کرده اند.
وب دا: چنانچه نکته ناگفتهای باقی مانده عنوان بفرمایید؟
در انتها باز هم تاکید میکنم که موقعیتهای کاری ، برای اعضای هیئت علمی باید جذابیت بیشتری داشته باشد؛ چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ اعتباری. این جذابیت با توجه به افزایش قابل توجه دانشکدههای دندانپزشکی در کشور کمتر شده و همین موضوع میتواند یک سیکل معیوب را ایجاد کند. تسهیل فرایندها در به کارگیری و ارتقای اساتید نیز از دیگر موضوعاتی است که میتواند مشوق و انگیزه بخش باشد و به عنوان مثال؛ بنده که رتبه برتر بورد تخصصی را کسب کردهام و در جشنواره شهید مطهری هم به عنوان استاد برتر معرفی شدم، بهتر است این موضوعات با اختصاص یک امتیاز و یک مزیت برای فرد همراه باشد، اما اکنون کسب این رتبهها هیچ تاثیری در شرایط استاد ندارد.